Is afkoop van pensioen door de DGA altijd een goed idee?

Geplaatst op: 14-09-2016, 10:18:21

Op 1 juli 2016 kondigde Staatssecretaris Wiebes van financiën de uitfasering van het pensioen in eigen beheer aan. Met Prinsjesdag op 20 september aanstaande presenteert Wiebes het definitieve wetsvoorstel. Dit wetsvoorstel moet op 1 januari 2017 ingaan.

De komende maanden moet de DGA een beslissing nemen over zijn pensioen. De vraag die zich hierbij voor kan doen, is wat de DGA moet doen met zijn (gedeeltelijk) verzekerd pensioen. Er zijn DGA’s die in het verleden gekozen hebben om een deel van de pensioentoezegging extern te verzekeren bij een verzekeringsmaatschappij. Een deel van het pensioen wordt dan in eigen beheer opgebouwd en het andere deel is verzekerd door middel van een kapitaalverzekering met pensioenclausule. Om voor te sorteren op de wetswijziging per 1 januari 2017 overwegen veel DGA’s de kapitaalverzekering met pensioenclausule af te kopen waarbij de afkoopwaarde terugvloeit naar de BV.

Voordelen
Op het eerste gezicht lijkt dit een aantrekkelijk alternatief. Er komt immers een mooi bedrag aan liquiditeiten de BV binnen. De andere argumenten om te kiezen voor afkoop zijn de volgende:

- Na afkoop van de verzekering kan de DGA in 2017 kiezen voor afkoop van de gehele pensioenvoorziening in eigen beheer. De verschuldigde loonheffing kan de BV eventueel voldoen uit de afkoopsom van de verzekering;
- De DGA hoeft niet op pensioendatum bij een verzekeraar een levenslange pensioenuitkering aan te kopen waarvan de rentevergoeding, althans momenteel, erg laag is;
- De DGA kan ook na zijn pensioendatum met het vermogen in de BV zelf blijven beleggen.

Voorzichtigheid geboden
Op basis van het bovenstaande is het eenvoudig om de conclusie te trekken dat afkoop van de verzekering in het belang van de DGA en zijn BV is. Toch is het goed om ook een aantal andere zaken in de overweging mee te nemen.

De verzekering
Hoe ziet de polis die wordt afgekocht er concreet uit? Zit er een garantie in de verzekering? Kent de verzekering winstdeling? Polissen in het verleden kennen in sommige gevallen nog een garantierendement van 4%. Op dit moment is dit een rendementspercentage waar we alleen nog maar van kunnen dromen. Het zou best wel eens interessant kunnen zijn om de verzekering tegen dit rendement door te laten lopen.

Het kan zijn dat een verzekering winstdeling kent. Ieder jaar wordt doorgegeven wat de hoogte van de winstdeling is die is opgebouwd. Loopt de polis al een aantal jaren, dan kan sprake zijn van een substantieel bedrag. Vaak heeft de verzekeringnemer hier alleen recht op bij expiratie van de polis. Bij afkoop vervalt het bedrag aan winstdeling. Dit kan een belangrijke reden zijn om de verzekering te handhaven.

De kosten
Uiteraard doet zich de vraag voor of de verzekeraar wel meewerkt aan afkoop. Wat staat hierover in de voorwaarden van de polis? Vervolgens is de vraag hoeveel kosten de verzekeringsmaatschappij voor de afkoop in rekening brengt.

Overlijdensdekking
Kent de verzekering een overlijdensrisicodekking en is deze dekking voor de financiële planning van de DGA noodzakelijk? Bij afkoop moet in dat geval bekeken worden of de overlijdensdekking op de een of andere manier gehandhaafd blijven. De vraag is of hiervoor gezondheidswaarborgen van de DGA noodzakelijk zijn. Als dat zo is, dan is de gezondheidstoestand van de DGA van belang. Het is goed om hierbij stil staan voordat definitief tot afkoop wordt overgegaan.

Kortom
Is het dan in geen enkel geval verstandig om de pensioenverzekering af te kopen? Dat is op voorhand niet te zeggen. Van belang is dat dergelijke belangrijke beslissingen zorgvuldig afgewogen moeten worden, waarbij de cliënt inzicht krijgt in de voor- en nadelen. De cliënt moet daarbij ook begrijpen wat de gevolgen zijn van zijn beslissing. De BV ontvangt nu een groot bedrag, maar dit gaat ten koste van de pensioenuitkering aan de DGA. Wat is het gevolg voor zijn inkomensplanning na pensionering, maar ook bij overlijden?

Door onze samenwerking met Intermedis A&A ( www.intermedisaa.nl ) zijn wij, buiten de verzekeringstechnische aspecten, ook uitstekend in staat de fiscale aspecten nader en uitgebreid te beoordelen.